Skip to Content

Xeografía e Historia

DEPARTAMENTO DE XEOGRAFÍA E HISTORIA

PROFESORES:

  • Ramón Ricardo Boo Puente (Xefe de departamento)
  • Estrella Piñeiro Lorenzo
  • Nieves González Fernández
  • Jesús Cagide Pereiro

MATERIAS:

  • Ciencias sociais, xeografía e historia: 1º,2º,3º e 4º ESO
  • Paisaxe e sustentabilidade: 2º ESO
  • Historia do mundo contemporáneo: 1º BAC
  • Fundamentos da arte: 1º e 2º BAC
  • Historia de España: 2º BAC
  • Historia da arte: 2º BAC
  • Xeografía: 2º BAC
  • Patrimonio artístico e cultural de Galicia: 2º BAC
  • Ética e filosofía do dereito: 2º BAC

 PROGRAMACIÓN ANUAL DO DEPARTAMENTO:

  • Enlace ao documento en PDF

Re-enacting History / Re-creando a Historia

Os alumnos e alumnas de Historia do Mundo Contemporáneo- sección bilingüe recrearon un ano máis fotos históricas.

Esta foto é unha recreación realizada por Jessica Fernández dun retrato de Maud Wagner, que a comezos do século XX se converteu na primeira tatuadora coñecida no mundo occidental. 

Jessica elixiu esta fotografía porque amosa o valor da historia cotiá e o importante papel das mulleres na Historia e porque a tatuaxe segue presente na actualidade.

 

Laura Piñeiro recreou esta fotografía de Frida Kahlo por ser unha muller á que admira moito como artista e como persoa pola súa fortaleza ante a enfermidade e pola súa defensa do feminismo.

 

Liz Puerto recreou un cartaz que representa ao Tio Sam, personificación dos EEUU, facendo un chamamento aos homes para loitasr  na I Guerra Mundial. Este cartaz, á súa vez, é unha adaptación doutro anterior realizado no Reino Unido. Liz imitou este cartaz pois tivo un grande impacto na súa época e é reinterpretado de xeitos moi diferentes na actualidade. 

 

Re-enacting Art / Re-creando a Arte

 

Os alumnos e alumnas de 3º de ESO B-sección bilingüe reinterpretaron diferentes obras de arte do Renacemento e do Barroco dentro da materia de Xeografía e Historia.

Unha das obras adaptadas foi A rendición de Breda, de Diego Velázquez, na que recreamos a obra representando un enfrontamento entre dúas bandas urbanas que remata coa reconciliación destas nunha defensa do respecto á diversidade.

Feito por todos os alumnos e alumnas de 3º ESO B.

 

Nesta recreación d'A derradeira cea, de Leonardo da Vinci, denunciamos varias prácticas da actualidade: os malos hábitos alimentarios nos que ten unha excesiva presenza a comida lixo; a enorme produción de residuos por mor do uso de embalaxes innecesarrias e produtos de usar e tirar; a substitución en ocasións dos valores deportivos por rivalidade e violencia no fútbol; e o mal uso que fai en ocasións das novas tecnoloxías.

Feito por Sabela Martínez Tomé, Jorge Saavedra Fungueiriño, Alejandro Tubío Sieiro, Javier Varela Viturro, Alejandro Santos Tubío, Eva Regadas Tubío, Yolanda Casqueiro Fernández, David Triñanes Ozores, Roi García Vidal, Antía Ramallo Blanco e Sandra Martínez Liste (3º ESO B).  

 

Na recreación d'O Nacemento de Venus, de Sandro Botticelli denuncimos a violencia machista na sociedade.

Na representación, a ninfa Clovis é substituída por un home que intenta maltratar a Venus, mentres o vento Céfiro, que representa as forzas policiais, intenta deter a Clovis empregando tamén a violencia. Venus é representada como unha muller. A pedra sobre a que está simboliza o seu poder e forza, mais está axeonllada sobre ela por mor da opresión que sofre. Primavera representa á parte da sociedade que segue a pensar que o papel da muller é coidar da casa e dos fillos, e por iso está a lle ofrecer un mandil a Venus.

Feito por: Sara Blanco García, María Blanco Resúa, Jorge Hermo González,  Laura Pérez López, Pablo Piñeiro Ínsua e Sara Romero López (3º ESO B).

 

O bolero, de José Camarón Bonanat, é unha obra inspirada no estilo rococó francés, pero adaptada ao gusto español. Os personaxes están vestidos segundo a moda madrileña dos majos e as majas. Nós recreamos a fotografía adaptándoa aos bailes tradicionais de Galicia.

Feito por: Miranda Carou Laíño, María Gómez Sánchez, María Jacobs Sánchez, Sonia Romero Vidal e Catariña da Silva Lopes e  (3º ESO B). 

 

Recreamos o cadro Nenos comendo uvas, de Bartolomé Esteban de Murillo, substituíndo a froita por vídeo xogos para representar a importancia que ten este tipo de xogos no lecer dos rapaces e rapazas na actualidade. Esta representación tamén se relación co cadro Nenos xogando aos dados, do mesmo autor, pois permite ver como cambiaron os xogos ao longo do tempo. 

Feito por: Jorge Piñeiro Bermúdez e Pablo Trasbach Sánchez (3º ESO B).

Clausura do III certame de recreos con historia

 

Este curso realizouse por terceiro ano consecutivo o certame de microdebates "Recreos con Historia" con alumnos e alumnas de 2º de bacharelato. Alison, Camila, Aldara, Antón, Paula, Iris, Lara, Sara, Sara, Rubén, Julia, Marta e María, debateron temas como os ataques terroristas a París e a Bruxelas, a crise dos refuxiados, o papel da monarquía na actualidade, os resultados das eleccións do 20-D e o novo escenario para as eleccións do 26-J.

Andaina e visita guiada pola paisaxe cultural d'A Abrañeira

Os alumnos e alumnas de 3º de ESO realizaron unha ruta pola paisaxe cultural d'A Abrañeira, no municipio de Boiro, para poñer o ramo ao traballo de investigación sobre paisaxes culturais sustentables que realizaron durante este curso na materia de Xeografía e Historia no marco da III Semana Temática do centro e do Proxecto Terra

Esta ruta foi seleccionada polos propios alumnos e alumnas entre un total de catorce interesantísimas propostas dentro da comarca preparadas en grupos polo alumnado. 

A andaina foi agarimosamente guiada polos autores da ruta, Jorge Hermo, Sabela Martínez, Pablo Piñeiro e Antía Ramallo, que compartiron con compañeiros e profesoras os lugares que tanto eles como os habitantes da zona máis valoran.

O día estivo cheo de aventuras. Á mañá vimos aldeas, muíños, hórreos, cruceiros, carballeiras e labradíos; paseamos por corredoiras e camiños de pedra unidos por fermosos pasares a través do río Coroño; fomos recibidos pola Señora Magdalena na súa casa; e tivemos a compañía do can Bora, a vaca Xovenca, trece ovellas sen nome e un poldro rebuldeiro.

A tarde transcorreu no Campo de Ordenario, onde, tras xantar, realizamos varias actividades axudados pola Asociación de Malladores da Abrañeira que nos adicou xenerosamente o seu tempo: Primeiro, divertímonos con diferentes xogos tradicionais, como a chave, o pano, a pita cega ou os zancos; mais tarde, disfrutamos dunha demostración da malla e aprendemos a usar os manlles; e para rematar a xornada, fixemos unha foliada con gaitas e cantigas tradicionais. 

 

A volta ao instituto refrescámola cun baño no río Coroño que nos axudou a aturar a temperatura case que estival, e comezamos xa a cavilar en novas rutas para o vindeiro curso. 

 

 

Almorzo co escritor Antón Riveiro Coello

O escritor e membro da comunidade educativa do centro, Antón Riveiro Coello, compartiu un almorzo cos alumnos e alumnas de 1º de bacharelato da materia de Historia do Mundo Contemporáneo, sección bilingüe, e falounos da relación entre historia e literatura.

O escritor repasou os fitos máis salientables da súa traxectoria profesional entretecendo historias reais e ficticias que cativaron aos presentes.  

A seguir, reflexionou sobre os ollares diferentes pero complementarios á realidade desde a historia e a literatura, abriunos unha xanela ao seu proceso creativo, no que destacou o importante papel da súa familia, o seu contorno máis próximo, as historias cotiás e os pequenos detalles como cerna da súa obra, e sinalou o compromiso coa memoria histórica como unha constante na súa produción literaria. 

Aos alumnos e alumnas sóubolles a pouco o tempo co escritor e quedaron con vontade dunha nova xuntanza. 

Boiro sustentable

Os alumnos e alumnas de 3º de ESO realizaron un traballo consistente na realización dunha breve reportaxe sobre algún aspecto da Xeografía (tanto física como humana) a través dunha fotografía e o comentario desta nun máximo de 120 palabras. Este ano, eliximos como tema a sustentabilidade, dentro do marco da III semana temática do centro e do ProxectoTerra. Aquí podedes ver algunha das mini-reportaxes realizadas:

 

Invasión da costa

Esta montaxe fotográfica, titulada A invasión da costa, amosa como se está a pavimentar na contorna da praia de Raposiños na Pobra do Caramiñal (A Coruña).

A contorna marítima volta a ser sacrificada a prol da industria,sen ter en conta o medioambiente. A zona xa fora impactada con anterioridade pola construción dunha fábrica conserveira en primeira liña de praia que estivo vertendo os seus refugallos ao mar. O cemento e os seres humanos continúan a lle gañar terreo á natureza (Pablo Piñeiro Insua, de 3º B).

A paisaxe do tempo

Esta fotografía, titulada A paisaxe do tempo, foi sacada dende o club náutico de Boiro localizado en Cabo de Cruz. Nun primeiro plano vense os fermosos veleiros e embarcacións de lecer flotando nun mar calmo. Ao fondo vese a historia, a historia e mais o motor do pobo: as embarcacións de madeira ou poliéster de todo tipo de cores pertencentes ás familias da zona que buscan o pan en augas ás veces non tan tranquilas como estas.

Con esta fotografía pódese ollar atrás e ver as mudanzas e transformacións ao longo do tempo, que non debemos esquecer (Pablo Gómez Sánchez, de 3º A). 

Nesta fotografía titulada A ponte que rompe o monte, obsérvase unha ponte na ría de Cespón. Esta ponte aforra moitos kilómetros aos condutores que circulan por ela, o que repercute na axilización do transporte e na mellora da calidade de vida do ser humano; porén, tamén ten consecuencias negativas sobre o medioambiente, xa que parte da estrutura invade a ría e altera a orografía do monte.

Isto debería facernos reflexionar sobre a necesidade de establecer un equilibrio entre os beneficios do desenvolvemento humano e a conservación do medio ambiente, cuxa deterioración trae consecuencias negativas para o hábitat do ser humano (Sandra Martínez Liste, de 3º B). 

 

Esta fotografía titulada Nostalxia do pasado, amosa nun primeiro plano a deterioración e abandono do peirao e o barco, como elementos tradicionais, e ao fondo a autovía do Barbanza, que simboliza o progreso. Este progreso produce unha deterioación da paisaxe e rompe a tranquilidade co intenso ruído.

Esta fotografía transmite nostalxia pola tranquilidade e vitalidade que tiña este lugar no pasado fronte ao abandono e contaminación acústica do presente (Jorge Piñeiro Bermúdez, de 3º B)

 

Esta fotografía recibe o título Un espertar galego e foi tomada a unha mañá de novembro no porto de Vilanova de Arousa. Os principais protagonistas desta imaxe son, o sol, o mar e o ceo. O sol deixa un leve reflexo no mar e xunto coas poucas nubes que se poden apreciar forma un efecto claro na parte baixa do ceo. Ao fondo da imaxe podemos apreciar unhas montañas rodeando a zona. 

A razón pola cal decidín tomar esta fotografía foi porque ás veces a beleza está nas cousas sinxelas coma un simple mencer (Sara Romero Pérez, de 3º B).

 

Esta fotografía titúlase As costas do mundo. O título é unha metáfora que se refire ao cantil coma se fose a fin do mundo. A fotografía foi tomada na illa de Madeira (Portugal).

Ao fondo, arriba do cantil, divísanse unhas casas. O cantil está cuberto de diferentes plantas. Agochada entre estas plantas, pódese apreciar unha pequena fervenza que desemboca no mar. Ao pé do cantil, atópanse sedimentos de rocha producidos pola erosión do mar.

Esta paisaxe conserva moi ben as características medioambientais naturais (Sabela Martínez Tomé e Laura Pérez López, de 3º B).

 

Nesta fotografía, titulada Nova pesca ecolóxica, tomada na desembocadura do río Douro en Porto, podemos observar o contraste entre as construcións do ser humano e a natureza.

Estes dous faros con candansúa plataforma serven para avisar aos barcos de onde está a desembocadura do río; mais impide o paso dos peixes, atrapándoos entre as dúas xigantescas plaformas. Amais diso, impide a chegada de nutrientes das augas mariñas para o río, o que provoca a morte da vexetación acuáticas e o aumento da contaminación das augas. A existencia destas dúas plataformas facilita a pesca durante o solpor e a noite, xa que adoita haber moreas de peixes atrapados no oco que separa os dous faros (Catarina Susana da Silva Lopes, de 3º B). 

 

Contaminación no monte

Esta fotografía titúlase A industria da televisión busca mercado nos bosques,

A contaminación do bosque é sen dúbida un grave problema da sociedade actual. Canto máis avanza a chanada civilización máis residuos producimos e á hora de desfacernos deles, os bosques e camiños parecen a opción máis cómoda e rápida. O alarmante é que non nos deamos conta do dano que provocan estes residuos, xa sexa o envoltorio dun caramelo ou unha televisión como a que vemos na imaxe.

Os animais poden inxerilos, magoarse e, ademais, algúns residuos conteñen tóxicos que se infiltran no terreo e que poden chegar a contaminar augas subterráneas, por non mencionar que afean a paisaxe.

Esta fotografía está tomada en Triñanes, pero en toda Galicia pdemos observar situacións parecidas (María Jacobs Sánchez, de 3º B). 

Edificio

Este edificio que se amosa na fotografía titulada O edificio sen futuro, é un tanto peculariar pois está a medio edificar por mor da actual quebra do sector da construción. 

O estado inacabado do edificio afecta negativamente tanto aos traballadores, que quedan sen traballo, como aos veciños e veciñas da zona, pois o edificio produce un forte impacto visual e é colonia de pragas de ratas e outros animais que poden transmitir doenzas (Juan López Villar, de 3º A). 

Esta fotografía de Praia Barraña, titulada Pegada ecolóxica nas nosas praias, amosa o lixo que se atopa acotío nas nosas praias, ben porque este é botado nelas directamente, ben porque é traído desde outros lugares polas correntes mariñas.

Esta contaminación é moi negativa tanto para os seres humanos como para os animais. En moitas ocasións atópanse paxaros mariños cos seus estómagos ateigados de plásticos tirados ao mar e ás praias polas persoas.

Para evitar isto, cómpre lembrar tirar sempre o lixo nos colectores e reducir o consumo de produtos non biodegradables. Tamén cómpre diferenciar o lixo das algas ou outras plantas mariñas que contribúen á conservación da costa e a area. A eliminación destas algas e plantas para ofrecer praias máis atractivas aos turistas ten un forte impacto ecolóxico (Laura Rodríguez López e Nerea Silva Dieste, de 3º A).

Abrañeira

A Abañeira é un conxunto de aldeas de Boiro. Está constituída por Teaño, Runs, Coroño, Bermo e A Feosa. Aos habitantes destas aldeas púxoselles o alcume d'os do sacho. Titulamos esta fotografía Direccións a ningures porque a Abrañeira se está a despoboar por mor da escasa rendibilidade da economía agraria, producindo a perda dun xeito de vida e a degradación do medio ambiente. Esta degradación obsérvase, por exemplo, na presencia de eucaliptos introducidos desde Australia que leva á redución da presenza do bosque autóctono galego.

A mellor medida para conservar este patrimonio é facilitar que as novas xeracións poidan vivir no campo, para que así continúen transmitindo os coñecementos ás xeracións vindeiras e mantendo vivo o lugar. Para isto deberíase posibiltar a vida rural como unha alternativa viable á urbana (Jorge Hermo Gonzále, Sabela Martínez Tomé, Pablo Piñeiro Insua e Antía Ramallo Blanco, de 3º B).

 

 pasos

Os pasares do río Coroño en Teaño, documentados na fotografía Pasos a outros mundos, son pedras colocadas para poder cruzar o río e poder acceder ás leiras sen ter que rodear o río. Lévanse utilizando moitos anos porque son moi prácticas.

A mellor medida para conservar esta estrutura é usala para evitar que sexa destruída e recompoñela en caso de que se vexa afectada ou destruída. Para que esta estrutura siga en uso cómpre que o modo de vida agrícola e a relación do ser humano co medio non se perda (Jorge Hermo González, Sabela Martínez Tomé, Pablo Piñeiro Insua e Antía Ramallo Blanco, de 3º B).

 

II Olimpíadas de Xeografía

Os alumnos e alumnas de Xeografía de 2º de bacharelato participaron por segundo ano consecutivo na fase autonómica das Olimpíadas de Xeografía organizadas pola Asociación de Geógrafos Españoles e a Faculdade de Xeografía e Historia da USC.

Os nosos representantes, María Alborés, Iris Figueira, Paula García, Sara Outeiral e Antón Sánchez Dosil, disfrutaron moito coa experiencia e ademais acadaron o segundo posto na modalidade de equipos. Moitos parabéns!!

III concurso escolar: Explica xeografía coas túas fotos

O venres, 19 de xuño, desenvolveuse na Facultade de Xeografía de Santiago de Compostela, o acto de entrega de premios autonómicos do III concurso escolar: Explica xeografía coas túas fotos, no que Lois Pimentel Iglesias, de 2º de bacharelato, foi unha das cinco persoas recoñecidas co primeiro premio. Parabéns, Lois!

 

Lois no momento de recollida do premio, explicando a súa fotografía O rural galego... á venda!. Cabo del están a presidenta autonómica da Asociación de geógrafos españoles, a presidenta do grupo de traballo de Xeografía da PAU, o xefe de departamento de Xeografía da facultade de Xeografía e Historia, e o decano da facultade. 

Lois coas outras catro persoas premiadas, dos institutos Luis Seoane (Pontevedra), colegio Alca (A Coruña) e Fernando Wirtz Suárez (A Coruña).

Re-enacting history/ Re-creando a historia

Os alumnos e alumnas de Historia do mundo contemporáneo bilingüe de 1º de bacharelato, recrearon diferente imaxes históricas, reinterpretándoas en relación coa actualidade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Distribuir contido


by Dr. Radut