
Os vindeiros 30 e 31 de marzo celébranse, no Palacio de Congresos de Santiago de Compostela, os Encontros do Plan de mellora de bibliotecas escolares correspondentes ao curso 2022/2023, con intervención de persoas expertas en diversos ámbitos relacionados coas bibliotecas, a lectura, a literatura galega, a intelixencia artificial, a mediación lectora, a alfabetización mediática e informacional. Ademais, presentaranse un total de 21 experiencias de centros de moi diverso contido (funcionamento da biblioteca escolar, traballo por proxectos, familias na biblioteca escolar, radio na biblio, bibliotecas LIA.3 e outros... ).
Un espazo de encontro no que escribir as bibliotecas escolares de Galicia.
Un libro é unha especie de choza que podemos levar connosco, que abrimos, onde nos coamos, onde podemos volver...
Michéle Petit. LER O MUNDO. Kalandraka, 2018
Imaxe da biblioteca Maga Tomasa do CEIP Alfonso D. Rodríguez Castelao (Navia-Vigo)
Achéganse os días de lecer que coinciden cos primeiros días do inverno, co tempo frío e a pouca luz no exterior. Son ocasión fantástica para ocupar parte do tempo na lectura, sós ou en compañía de amigos ou familiares.
As bibliotecas escolares comezan a difundir as súas recomendacións de lectura (tamén de cine, música, xogos, apps, fontes dixitais de interese...). Diferentes en propostas, en contido, en deseño... todas elas responden ao interese dos equipos de biblioteca por facilitar unha escolla axeitada á hora de agasallar . Buscan, tamén, que as lectoras e os lectores desenvolvan autonomía á hora de seleccionar as súas propias lecturas, aprendendo a mirar nos libros máis aló da súa capa e das estratexias do mercado, aprendendo a escoller con criterio.
Son propostas feitas desde a especialización dos integrantes dos equipos de biblioteca. Reflicten a variedade de oferta que a industria editorial galega e foránea pon a disposición das persoas lectoras. Son, pois, un instrumento para o fomento da lectura especialmente cando inclúen unha pequena recensión que orienta sobre o contido de cada un dos títulos seleccionados. Orientacións que inclúen a recomendación da compra no comercio de proximidade.
As bibliotecas escolares de Galicia recomendan espazos seguros nos que coarse:
![]() |
Están xa dispoñibles en RedeBE para todo o profesorado interesado os materiais da Xornada de Bibliotecas Escolares de Galicia 2022-2023, celebrada en Compostela o pasado 12 de novembro e que reuniu, presencialmente, a preto de 800 persoas, entre participantes, relatores e asesoras de formación do profesorado. |
A Consellería de Cultura, Educación, Formación Profesional e Universidades vén de facer público un novo número da Revista Galega do Ensino (EDUGA), que conta cunha sección fixa de Bibliotecas Escolares. Neste número de decembro de 2022 publícanse un total de oito artigos, nas tres sub-seccións: Biblioteca escolar (textos que falan sobre aspectos esenciais e básicos), Boas prácticas (artigos de reflexión sobre accións e desenvolvemento de proxectos de especial relevancia e interese),e Hora de Ler (achegas que poñen en valor iniciativas a prol da lectura e da escritura nas bibliotecas escolares).
Lecturas recomendables e nutritivas para estes vindeiros días, nos que quizais podamos atopar algo máis de tempo para achegarnos a estes oito textos que poden inspirar novas reflexións e iniciativas para o futuro das nosas bibliotecas.
![]() |
Non esperamos o futuro, vivimos no presente: o camiño a unha biblioteca LIA.3
De como transformar unha sala de lectura nunha biblioteca do presente
Por onde empezamos? Foi o que nos preguntamos cando entramos por primeira vez na biblioteca do instituto. Unha biblioteca como tantas, con servizo de préstamo para quen o solicitase previamente, exemplares das lecturas obrigatorias e mesas grandes para que se puidesen facer os deberes ou estudar algo antes dun exame. (...) |
Biblioteca escolar: vertebrando aprendizaxes Proxectos documentais integrados e tarefas integradas
A biblioteca escolar posiciónase, desde hai tempo, como porto desde o que saír para vivir un mar de experiencias documentais, vivenciais, inclusivas e solidarias ao servizo do currículo e da comunidade. Experiencias persoais e sociais, unha singradura activa e interactiva que posibilita a aprendizaxe ao longo da vida, desenvolvendo as competencias: sendo, facendo, sabendo e convivindo. |
|
A biblioteca a través das ondas
Como a radio nos axuda a levar a biblioteca escolar fóra da escola A biblioteca do CEIP Seara, desde todas as vertentes que a forman, ten entre os seus obxectivos a creación de contidos por parte do noso alumnado, pero non queremos que estes contidos queden pechados dentro das aulas, senón que buscamos influír de xeito positivo na contorna. |
|
A biblioteca creativa: Fortalecendo competencias
Os recursos da biblioteca creativa son unha excelente ferramenta coa que traballar o currículo, xa que promove a expresión oral, o razoamento lóxico, o xogo, a aprendizaxe manipulativa, a investigación e o pensamento computacional, en prol de acadar unha aprendizaxe competencial. Seguindo unha metodoloxía activa e fomentando o traballo cooperativo ofréceselle a engrenaxe perfecta para integrar estas actividades no deseño e planificación das tarefas e proxectos do centro. |
|
![]() |
Outes Sostible. Cidadáns do presente para o futuro A tecnoloxía ao servizo de novas realidades
O artigo expón o proceso levado a cabo no marco do proxecto documental integrado Outes Sostible. Cidadáns do presente para o futuro no curso 2021/22. O proxecto fai unha análise das posibles melloras que como cidadanía comprometida podemos abordar na nosa contorna, ao tempo que se achega o alumnado ao coñecemento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sostible 2030 da ONU que foron empregados como eixe de análise. |
Quen somos? De onde vimos? Cara a onde imos? O PDI Tecendo identidade(s) da biblioteca do IES Arcebispo Xelmírez I
«Quen somos? De onde vimos? A onde imos? Estamos sós na galaxia ou acompañados?». A letra de Siniestro Total ben podería ser a banda sonora do PDI Tecendo identidade(s), que puxo en marcha a biblioteca do IES Xelmírez I durante o curso 2022/23 buscando espertar no alumnado o interese pola súa identidade, tanto desde o punto de vista individual como cultural e social. |
|
![]() |
Os clubs de lectura como oportunidade para afondar no plurilingüismo O CEIP Plurilingüe O Pombal aproveitou a oportunidade para traballar as linguas impartidas no centro creando clubs plurilingües
O presente artigo pretende analizar as vantaxes derivadas da participación nos clubs de lectura. Xorde após ser seleccionado o noso centro na convocatoria de clubs de lectura, aproveitando a oportunidade que a Consellería ofreceu ao abrir a participación no programa aos centros de infantil e primaria, moitos dos cales xa contaban con eles, mais non eran recoñecidos oficialmente nin tiñan unha dotación orzamentaria propia. Cúmprese así co establecido no Plan LIA 2021-2025 e coas reivindicacións de moito profesorado desta etapa |
Neste artigo relátase a experiencia da EPAPU Nelson Mandela, integrada no Centro Penal da Lama, co club de lectura que se leva a cabo cos internos e internas. Aquí poderedes coñecer o funcionamento, así como o que buscamos conseguir poñendo en marcha esta iniciativa neste contexto.
|
Modalidades |
Obxecto
|
Ámbito de aplicación |
1 Concesión do Selo “Biblioteca Escolar Solidaria” | Recoñecer bibliotecas que traballan de forma salientable a compensación de desigualdades e fomentan o voluntariado cultural entre os integrantes da comunidade escolar. |
|
2 Voluntariado na biblioteca escolar (Secundaria) | Recoñecemento de horas de voluntariado na biblioteca escolar para o alumnado colaborador, mediante a emisión de diplomas de acción voluntaria correspondentes. |
|
3 Voluntariado de lectura-A (Primaria) | Estimular o voluntariado cultural relacionado coa biblioteca e a lectura. |
|
Modalidade | Centros seleccionados | Concello | Provincia | Proxecto |
1. Proxectos Documentais Integrados, coordinados desde a biblioteca escolar | CEIP Emilia Pardo Bazán | A Coruña | A Coruña | Mergúllate! |
CEIP Canosa-Rus | Coristanco | A Coruña | Ilusionarte | |
CEIP dos Muíños | Muxía | A Coruña | E ti que pintas? | |
CEIP P. de Outes | Outes | A Coruña | OUTES SOSTIBLE. Cidadás do presente para o futuro | |
IES Arcebispo Xelmirez I | Santiago de Compostela | A Coruña | Tecendo Identidades | |
CEIP de Cervo | Cervo | Lugo | Mens sana in corpore sano | |
CEIP P. de Carballedo | Cerdedo/Cotobade | Pontevedra | O ano de Galicia | |
CEIP P. Meaño-As Covas | Meaño | Pontevedra | Dende Meaño | |
CEIP Virxe do Rocío | Vigo | Pontevedra | Alén do Resío | |
2.a. Proxectos de investigación grupo/nivel | IES Brión | Brión | A Coruña | Coñécelas? 10 escritoras imprescindibles |
EEI San Roque | Viveiro | Lugo | Emocionámonos | |
CEIP A Lama | A Lama | Pontevedra | Algunhas árbores, moitos paxaros | |
2.b. Proxectos de investigación ciclo/departamento | IES Celanova Celso Emilio Ferreiro | Celanova | Pontevedra | Música no Mosteiro |
CEIP San Tomé | Cambados | Pontevedra | Pasiño a pasiño, faise o camiño | |
2.c. Proxectos realizados na materia de 1º/2º da ESO "I.T.I."ou noutras materias equivalentes en ESO ou primaria | CEIP Milladoiro | Malpica de Bergantiños | A Coruña | NÓS: patrimonio in-MATERIAL! |
IES Xoán Montes | Lugo | Lugo | FORMU-LAND-22 | |
IES Pino Manso | O Porriño | Pontevedra | De viaxe polo entroido tradicional galego | |
3. Proxectos de investigación intercentros | CEIP de Galán | Arteixo | A Coruña | Martiño e Testa: unha viaxe espaecial |
CRA de Culleredo | Culleredo | A Coruña | Martiño e Testa: unha viaxe espaecial | |
4. Proxectos realizados con metodoloxía científica | IES Perdouro | Burela | Lugo | Construbot_Comeza a partida! |