Skip to Content

Crónica

Mes da ciencia en galego: obradoiro "A ciencia dentro dunha pompa de xabón"

O xoves 30 de novembro de 2023, a quinta hora da mañá, o alumnado de 3º da ESO A do IES Perdouro de Burela, foi á biblioteca para encontrarse con Marga, quen máis tarde lles explicou moitas curiosidades sobre as pompas de xabón. 

A actividade comezou cunha breve explicación sobre que é o xabón e de que está formado, e máis tarde falaron sobre como se facían as pompas e tamén sobre a tensión superficial. Tras a explicación leváronse a cabo varios experimentos. 

• O primeiro experimento consistiu na fuxida de materiais que flotan na auga ó estar en contacto co xabón: 

◦ Para isto puxéronse tres escarvadentes nunha cunca de auga formando un triángulo e tamén había que mollar un dedo en xabón; ó tocar o centro do triángulo co dedo enxabonado, os escarvadentes fuxían do xabón desfacendo así a forma xeométrica.

Ruta científica, artística e literaria por Castela-A Mancha sur e Andalucía centro e sur

Este curso participamos no programa "Rutas científicas, artísticas e literarias". A ruta que lle foi asignada ao IES Perdouro foi a que percorre Castela-A Mancha sur e Andalucía centro e sur e que leva por nome "Ruta dos camiños e o mar romano". 

Este programa educativo pretende, ademais de dar continuación aos coñecementos recibidos polo alumnado na aula, mellorar e presentar de forma máis atractiva a formación recibida nos seus respectivos centros, a través dunha contorna máis experimental e visual. Isto favorecerá non só a formación artística, literaria, científica, cultural, histórica, medioambiental e social, senón tamén o seu desenvolvemento integral. 

O IES Perdouro comparte experiencia co IES Clara Campoamor de Valencia e o alumnado participante dos dous centros realizarán a ruta en común. 
 
Na primeira xornada, a do luns, visitaron os muíños de Consuegra, o castelo de La Muela, as lagoas de Ruidera e a cova de Montesinos. O aloxamento tivérono en Manzanares e alí desfrutaron dunha divertida velada. 

 Na segunda xornada, visitaron as Tablas de Daimiel, un corral de comedias en Almagro, onde asistiron a unha representación teatral, e logo dirixíronse a Bailén, localidade onde se aloxaron. 

 
 
Na terceira xornada, o grupo visitou unha almazara en Bailén, na que desfrutaron dunha cata de aceite. Logo, dirixíronse a Córdoba, recibiron unha charla no departamento de Electrónica da Escola Politécnica da Universidade de Córdoba e pasearon por lugares emblemáticos da cidade, entre eles o Zoco. 
 

 Podedes ver máis imaxes AQUÍ

Coñece a túa vila: ruta por Burela

Tal e como fixeron as promocións anteriores, no inicio do novo curso o alumnado de 1º ESO do IES Perdouro saímos a coñecer a nosa vila: Burela. 

A organización do centro decidiu que fósemos andando con seis profesores e profesoras: Fernando Losada, Sol Galdo, Fernando Lago, Miguel Rodríguez, Begoña Abad e Carmen Sampedro. 

Ás 8:30 reunímonos, dividíronnos en 2 grupos e saímos do recinto escolar ás 8:45. Nada máis baixar pasamos moi preto do Hospital da Mariña, moi importante para os cidadáns desta comarca. Seguimos a ruta e atopamos outro edificio importante: o Cuartel da Garda Civil. Aproveitando as vistas do alto de Burela, explicáronnos que "o faro non é faro" senón que é unha baliza. Tamén puidemos ver unhas plantas de menta, medicinais, que axudan a calmar a dor das ortigas. 

Dirixímonos á parte vella de Burela: a Vila do Medio. Alí vimos un cruceiro, unha cruz que axuda á orientación, unha casa tradicional galega e un hórreo, sobre o que nos deron información. Aprendemos que son estruturas típicas galegas fundamentais para gardar o millo e outros cereais. 

Entre o máis antigo que ten a nosa vila está a igrexa da Vila do Medio, unha impresionante construción do século X. Os nosos guías mostráronnos as famosas pinturas que contén o seu interior, as 3 campás e ofrecéronnos moitos máis datos que nos deixaron abraiados. Aproveitamos para facer unha foto de grupo nese fermoso monumento. 

Moi preto desa zona atópase un lugar idóneo para ver diferentes tipos de plantas típicas da vila tanto autóctonas como invasoras: alí puidemos ollar un groso castiñeiro centenario, xigantes eucaliptos, un muíño de auga e un río que fai que haxa musgo, fentos e acacias. Os salgueiros, toxos e a herba da pampa (planta invasora) encontrámolos aos poucos metros. 

Deixamos a zona vella de Burela e camiñamos en dirección á Marosa. Alí puidemos escoitar unha curiosa explicación da erosión da auga, que fai que as rochas polo impacto do mar se vaian convertendo nunha peculiar “tableta de chocolate”. 

De regreso vimos a "uña-de-gato" (outra planta invasora) e as Tetas da Vinculeira, emblema da riqueza arqueolóxica da Mariña. Para rematar a nosa andaina, vimos o antigo castro habitado polos galaicos onde se atopou o Torques de Burela tan famoso da nosa vila. Obviamente, non puidemos evitar estar uns intres parados desfrutando das vistas que nos ofrece Cabo Burela. 

Case sen darnos conta, xa era hora de voltar para o instituto e dar por terminada a xornada educativa.

Pódese acceder ás imaxes AQUÍ.

Gabriel Marrube Mendaña - 1º ESO A

Conferencia do neurobiólogo Carlos Spuch sobre o Alzheimer e outras demencias

Na xornada do martes 17 de outubro o alumnado de 1º de Bacharelato e de CM de Peiteado e Cosmética Capilar acudimos a unha charla sobre o alzhéimer, unha enfermidade que afecta actualmente en España ao redor de 70.000 persoas. Esta actividade foi organizada pola Fundación Barrié e por AFAN Burela.  

O neurobiólogo Carlos Spuch explicounos cales son as causas da enfermidade, os datos máis relevantes sobre ela e como podemos axudar ás persoas que a sofren. 

O alzhéimer non afecta a todo o cerebro, senón só a unha pequena parte, a correspondente á fala, toma de decisións, comportamento e pensamento, entre outras. Pola contra, non afecta nin á memoria musical nin ás emocións, polo que a musicoterapia é unha das formas de atrasar a aparición desta enfermidade; tamén axuda a isto algunha das medicinas descubertas e o adestramento do cerebro. Sabemos tamén que a memoria non se perde, senón que fallan os lóbulos sinápticos, é dicir, as redes que conectan as neuronas entre si. 

Unha das preguntas máis frecuentes sobre este mal é: o alzhéimer é xenético? A resposta é non: é unha enfermidade que se dá a causa do noso ambiente aínda que, raramente, tamén pode ser xenética. 

En conclusión, para axudar ás persoas afectadas, deberiamos escoitar e interpretar o que nos queren dicir. Outra opción sería falarlles e poñelas en contexto da situación na que se atopan, para que poidan así expresar as súas emocións. 

Para rematar a charla, Carlos Spuch nomeou tamén diferentes persoas que padecían esta enfermidade ou algún outro tipo de demencia, como Carmen Sevilla, unha actriz española, e unha veciña da localidade de Burela, a cal estivo presente no acto. 

Pódese acceder a máis imaxes da actividade AQUÍ.

 Laura Alonso Fernández - 1º BACB

Semana europea da mobilidade: STOP accidentes

O martes 19 de setembro veunos dar información unha das responsables da asociación STOP Accidentes de Galicia, que axudan ás vítimas de tráfico, traballan en prevención fomentando a mobilidade sustentable, saudable e segura. 

Empezou presentándose e explicando a que se dedicaba a asociación. Despois falounos do perigoso que é ir rápido no coche porque podemos provocar accidentes ou mortes a nós mesmos e a outras persoas. Tamén nos contou que sempre debemos coller un taxi ou outro medio de transporte antes de ir cun amigo que acaba de sacar o carnet ou que vai ebrio. Tampouco debemos estragar unha vida por unha noite na que estás cos teus amigos consumindo alcohol ou outras substancias e decides coller o coche para volver á casa. 

Por último, comentounos que sempre hai que ir co cinturón posto porque se vas con máis xente e tes un accidente podes chocar contra os teus amigos ou saír despedido por algún lado. 

Para ver mais fotos preme AQUÍ

Avril Hermida e Uxía Del Ángel de 4º ESO B e PDC

Tenis de mesa nos recreos

O profesor de Educación Física, Emérito, e o alumnado de 4º da ESO están a organizar nos recreos os partidos de tenis de mesa, unha actividade dentro do obxectivo de PATIOS ACTIVOS, na cal se dispón de 4 mesas, 8 pas e 6 pelotas que se van intercambiando cando se estragan ou rompen. Para que participe todo o mundo o alumnado xoga a 3-5 puntos con diferenza de 2 puntos e quen perda cédelle o posto a outra persoa para que poida xogar.

Esta actividade sempre está moi concorrida, por desgraza só por rapaces.

RAPAZAS, ANIMÁDEVOS!

Podedes acceder a outras imaxes AQUÍ

Hugo Sanjurjo e Borja Cortegaza - 4º ESO A

Actividades no Castro de Viladonga e no Museo Provincial de Lugo

O venres 09 de xuño, o alumnado de 1º de ESO viaxou xunto ás súas profesores Eva, Sonia e Karina ata o Castro de Viladonga. Alí realizaron un obradoiro sobre o lume, unha visita guiada á croa e unha actividade para descubrir e coñecer a valiosa colección do museo. Foi unha mañá onde o alumnado se mostrou moi participativo e interesado.
 
A tarde, pasámola no Museo Provincial de Lugo facendo dúas actividades dinamizadoras: "Diversigualdade" e "Rutas literarias". A primeira estivo enfocada a reflexionar sobre a diversidade sexual tomando como referencia distintas obras do museo como retratos, reloxos ou abanos. Na segunda, o alumnado participou nun xogo semellante a unha busca do tesouro, para o cal días antes houbo que realizar a lectura de catro relatos vencellados argumentalmente ao museo. Divididos en catro equipos - un por relatos, o alumnado tivo que resolver una serie de preguntas relacionadas coa historia dun dos catro relatos. Algunhas xa as podían responder cos coñecementos adquiridos coa lectura que fixeran, pero para resolver outras tiveron que visitar distintas salas do museo. Para isto contaron con 40 min ao final dos cales se reuniron todos os equipos para facer unha posta en común e deliberar o podio gañador.

Tratouse de dúas actividades moi distintas coas que sen dúbidas traballamos aspectos como o respecto e a comprensión da diversidade de orientación sexual, o traballo en equipo, o compañeirismo ou a resolución de retos. Finalizamos a xornada, por suposto, coa visita á sala do ouro onde se garda o noso Torques de Burela, un broche perfecto para este día de clase fóra dos muros do centro.

Accede a reportaxe fotográfica AQUÍ

Sonia Rey, profesora de Lingua Castelá

Entrevista a Care Santos

“Paréceme moi necesario falar da situación na que se atopan os delincuentes menores de idade”  

Para a escritora Care Santos (Mataró, 1970) poñerlle o punto final a unha novela é unha sensación “marabillosa”, que imaxina como “algo semellante a coroar unha cima”. Autora de máis dunha ducia de novelas e de numerosas obras xuvenís, os seus libros están traducidos a vinte e tres idiomas, entre eles, o galego. Precisamente, a través dunha edición na lingua de noso foi como o alumnado de 4º da ESO do Perdouro se achegou este curso á novela Mentira, a primeira dunha saga que coroou a Care Santos como unha das autoras máis lidas actualmente.  

A trama de Mentira, que trata sobre a delincuencia xuvenil, e o quefacer literario da escritora catalá centraron o coloquio que se celebrou o pasado día 29 do mes das Letras Galegas na Casa da Cultura de Burela, coa participación de estudantado de varios institutos lucenses. 

Como mostra do que deu de si o encontro, a seguinte entrevista inclúe algunhas das preguntas que lle formularon a Care Santos as alumnas e os alumnos do Perdouro, nas voces de Laura Alonso Fernández, Aroa López Casas, María Fuente Álvarez e Iria González Díaz. 

- As accións escritas no libro Mentira, segundo comentaches, están baseadas en feitos reais. Tamén o está o momento no que matan a Marta Villanueva cunha pa? 

- Si, o asasinato desta personaxe tamén está baseado nun feito real. En concreto, no caso de Sandra Palo. A esta muller matárona igual que a Marta no libro. Un grupo de menores quitoulle a vida cunhas pas e despois enterrárona. O dato relevante que marcou este caso real foi que a rapaza tiña síndrome de Down.

2º de Bacharelato compartiu coñecementos sobre intermareal con 1º ESO

 
Co obxectivo de participar no Reto 7 de Generación ECO, e por iniciativa do Departamento de Bioloxía e Xeoloxía, o alumnado de 2º de Bacharelato da materia de Ciencias da Terra e o Medio Ambiente impartimos unha clase ao alumnado de 1º ESO sobre a biodiversidade na zona intermareal. Esta consistiu nunha presentación oral seguida de dous xogos interactivos: un de relacionar imaxes e un Kahoot.  

Para elaborar o primeiro, tivemos que ir sacar fotos ás praias de Burela para ver as diferentes especies presentes nesa zona, como corvos mariños grandes, estrelas de mar, crustáceos e algas. No segundo, seleccionamos algunhas das fotos e buscamos información e curiosidades sobre as distintas especies.

VIª Competición de Robótica da Escola de Enxeñería Industrial de Vigo

O venres 21 de abril o alumnado de TIC de 1º de Bacharelato, xunto co alumnado de 3º da ESO de Educación dixital, participamos na 6ª edición da competición de Robots organizada pola Escola de Enxeñería Industrial da Universidade de Vigo. Nesta xornada de convivencia somerxémonos no mundo da robótica e desfrutamos dos resultados do longo proceso de montaxe e programación dos mBot2. 

Os alumnos/as, acompañados dos profesores Santiago e Adrián, partimos cara a Vigo ás 6:30 da mañá desde a estación de autobuses de Burela. Tras unha breve parada en Mondoñedo para recoller un grupo de compañeiros do IES Plurilingüe San Rosendo, continuamos a nosa viaxe ata as instalacións onde tiña lugar o concurso, ás que chegamos sobre as 10:30. 

Unha vez alí os participantes separámonos en 6 grupos e dirixímonos aos nosos respectivos tapices ou circuitos. Despois dun curto período de proba para comprobar que todo funcionaba correctamente, comezamos a competición. 

Os equipos Juanma&Company e Torques de Burela, ambos os dous de 1º de Bacharelato, situáronse no tapiz 7 onde, tras unha intensa primeira rolda na que debían conseguir o maior número de puntos ao completar 2 circuitos diferentes no menor tempo posible, só Juanma&Company conseguiu clasificarse para a seguinte proba. 

Mentres, no tapiz 8, o equipo Príncipe Azul, tamén de 1º de Bacharelato, conseguiu unha vitoria maxistral ao obter a máxima puntuación en ambas probas da primeira rolda, pasando así á segunda e deixando abraiados a moitos participantes. 

Por outro lado, Burela Bonita (1º de Bacharelato C), no tapiz 9; Perdouro Burela (3º ESO), no tapiz 5; e Mondonedo2 (4ºESO), no tapiz 6, malia poñer todo o seu esforzo non foron capaces de avanzar na competición, quedando eliminados. 

Pouco tempo máis tarde, ás 12:30, reanudouse a competición dando comezo a segunda rolda, na que competían os catro mellores equipos da proba anterior de cada tapiz, sendo un total de 12. Nesta rolda o nivel e a dificuldade aumentaron xa que, aínda que os circuitos eran os mesmos, os equipos contra os que nos enfrontamos tiñan programas máis efectivos e moito máis innovadores que na proba anterior. 

Nesta segunda rolda as tensións e nervios estaban moi latentes e cada vez que os nosos robots circulaban polo tapiz dábanos un volco o corazón. Por desgraza, nesta ocasión non saímos vitoriosos. A competencia era dun nivel moi alto e, aínda que fixemos un papel moi digno, quedamos ás portas da gran final, acadando o cuarto e o sétimo posto de 36 equipos.

Charla de prevención de afogamentos

O martes 7 de marzo o alumnado de 1º de Bacharelato recibimos unha formación de prevención de casos de afogamento no medio acuático. Esta actividade veunos dada da man de José Palacios, profesor honorario da UDC, presidente de ADEAC (Asociación de Educación Ambiental e do Consumidor) e creador e coordinador de GIAPS (Grupo Internacional de Actividades de Prevención e Socorrismo). Baixo o título de “Prevención: una inversión para la vida”, José Palacios concienciounos da importancia de previr por encima de actuar e do risco ao que nos enfrontamos se carecemos dunha formación básica á hora de realizar actividades no medio acuático. 

En primeiro lugar, J. Palacios sorprendeunos coas abraiantes cifras de mortes por afogamento, pois esta é a terceira causa de morte por traumatismo non intencional. A OMS recolle unhas 360.000 mortes por ano, mentres que os expertos indican que hai sobre 1.800.000, xa que eles tamén teñen en conta as inundacións catastróficas, incidentes no transporte acuático ou afogamento intencionado.*

Anatomía aplicada: disección dun corazón

O martes 7 de marzo, os alumnos de 1º de Bacharelato de Anatomía Aplicada, xunto cos profesores Fernando Losada, do Departamento de Bioloxía, e Sol Galdo, a nosa profesora de Anatomía, disecamos uns corazóns de cocho. Esta foi unha actividade complementaria dentro da unidade didáctica sobre o sistema cardiovascular, na cal estudamos o funcionamento do noso corazón e de todo o sistema circulatorio. 

Para a disección dividímonos en catro grupos de 4 ou 3 integrantes, para posteriormente distribuírnos o traballo (cortar, examinar, sacar fotos…). Primeiro identificamos as caras do corazón (anterior e posterior), as aurículas, os ventrículos e os vasos sanguíneos situados na parte superior do órgano. Logo, coa axuda dun bisturí, realizamos dous cortes paralelos ao tabique interauricular, para comezar coa observación interna. Así, puidemos distinguir as cavidades internas do corazón, as válvulas que as separan e comparar o grosor das súas paredes. Desta maneira, comprobamos como están comunicadas as distintas cavidades para comprender mellor o circuíto. Ademais, a maiores, tivemos a gran sorte de contar cun corazón de terneira, non tan semellante ao humano, pero realmente impresionante polo seu tamaño. 

Esta actividade resultou do máis didáctica e entretida e as sensación foron realmente boas. Serviunos para coñecer máis de cerca o funcionamento do noso corazón (pois o corazón de cocho é moi semellante ao dos humanos). Unha experiencia que moitos de nós sen dúbida repitiriamos.

Podes ver as fotos AQUÍ 

Nerea Francos, Ramón Real, Ivana López - 1º Bacharelato

Plan Director: charla sobre acoso escolar

O alumnado de 3º ESO participou no mes de febreiro nunha charla que ofreceu a Garda Civil sobre o acoso escolar. Nela, para empezar, proxectouse un vídeo onde se explicaba, de maneira resumida e clara, en que consiste esta forma de maltrato. 

A continuación, o axente encargado de impartir a charla, Héctor, que ademais de garda civil é psicólogo, presentou máis detalladamente en que se traduce o acoso escolar cunha serie de exemplos e definiu os principais conceptos que se relacionan con este tipo de violencia. Así, por exemplo, afondou no perfil do agresor e nos motivos que poden levar a alguén a acosar unha persoa. Segundo explicou o axente, unha das causas do acoso é a envexa cara a un compañeiro ou compañeira, o que pode motivar que se empece con agresións, tanto verbais como físicas. Isto, maiormente, acontece na adolescencia. Ademais, nesta etapa danse casos de mozos e mozas que sofren acoso escolar e que incluso poden chegar a suicidarse. 

Para finalizar, proxectouse outro vídeo onde se explicaba que, por moito que te machaquen ou te pisen, segues sendo unha persoa valiosa.

Podes acceder ás fotos AQUÍ.

Noa Castro García - 3º ESO

Excursión xeolóxica e participación na Olimpíada de Xeoloxía

O pasado mércores 8 de febreiro, un grupo de catro de alumnos/as de 4º ESO e outro de 1º de Bacharelato participamos na XIV Olimpíada de Xeoloxía, celebrada en Quiroga. Ademais, os alumnos/as de Bioloxía, Xeoloxía e Ciencias Ambientais de 1º de Bacharelato tiveron a oportunidade de acudir á viaxe, aínda que sen participar na Olimpíada. 

O alumnado e profesores acompañantes, Fernando e Sol, saímos de Burela sobre as 8:15 da mañá cara a Quiroga. Chegamos sobre as 11 ao Museo Xeolóxico de Quiroga, onde tomamos unha serie de fotografías, para despois dividir os nosos camiños.

Charla impartida polo alumnado de 1º de Bacharelato: Sobre saúde, dietas e azucres

O día 17 de xaneiro o alumnado de 3º ESO asistimos a unha actividade organizada polos alumnos e alumnas de 1º de bacharelato.

A actividade levouse a cabo na biblioteca do instituto. A primeira parte da presentación trataba sobre a dieta saudable e mais as consecuencias que ten a alimentación na saúde.

Unha dieta saudable é aquela na que se consome a cantidade correcta de alimentos na proporción adecuada, obtendo deste modo os nutrientes que o corpo necesita. Ademais, unha alimentación sa reduce o risco de sufrir diabetes, hipertensión e incluso cancro.

De seguido, pasaron a falar dos azucres. A OMS (Organización Mundial da Saúde) recomenda consumir 25 gramos de azucre ao día. Porén, isto é practicamente imposible, polo que se establece como cantidade máxima uns 60 gramos en adultos e 40 gramos nos nenos.

Distribuir contido


by Dr. Radut