Saltar navegación

4. DESEÑO UNIVERSAL DE APRENDIZAXE (DUA)

No momento de deseñar esta situación de aprendizaxe tivemos en conta partir da diversidade do alumnado que temos no centro. Cada persoa responsable de levala a cabo adaptará a actividade ao alumnado correspondente tendo en conta as seguintes pautas que se recollen a continuación.

PROPORCIONAR MÚLTIPLES FORMAS DE IMPLICACIÓN

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA O INTERESE:

  • Proporcionaranse opcións, alternativas a unha tarefa ou dentro da mesma tarefa, que permitan responder as diferenzas inter e intraindividuales e conectar coas preferencias ou potencial de cada estudante.
  • Utilizaranse estratexias e metodoloxías que promovan que os estudantes identifiquen a relevancia das actividades, sentan responsables polo traballo que están a realizar, reciban mensaxes positivas e de apoio que reforcen o seu auto-concepto e a confianza no seu traballo e que lles permita desenvolver un sentimento de pertenza a un grupo ou comunidade de aprendizaxe.

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA MANTER O ESFORZO E A PERSISTENCIA:

  • Terase en conta que os alumnado necesita opcións para axustar ou buscar un equilibrio entre o reto que se expón e o apoio que se require, co fin de asegurar que a aprendizaxe ten lugar. Se unha tarefa é moi difícil os estudantes frustraranse e se é demasiado fácil aburriranse. Por iso é importante buscar o equilibrio entre o reto e o apoio, facilitando alternativas a través da colaboración entre o alumnado.
  • Empregaranse estratexias de traballo en equipo, colaboración, titoría por pares e un clima de confianza para aprender, no que o erro e a reflexión poida formar parte da aprendizaxe.
  • Proporcionarase feedback formativo, entendido non como unha información que se proporciona ao final dunha tarefa, senón como parte do proceso de ensino, para que o estudante teña información que lle permita facer modificacións ou regular o esforzo.

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA A AUTORREGULACIÓN:

  • Traballarase de forma explícita a reflexión, o autocoñecemento, a educación das emocións e estratexias para a xestión de conflitos, de modo que se fagan visibles estes procesos e faciliten a súa aprendizaxe, proporcionando información, estratexias prácticas e situacións nas que poñelas en práctica e que sirvan de ensaio ou modelado.

PROPORCIONAR MÚLTIPLES FORMAS DE PRESENTACIÓN

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA A LINGUAXE, AS EXPRESIÓNS MATEMÁTICAS E OS SÍMBOLOS:

  • Ofreceranse diferentes formas de presentar os compoñentes lingüísticos e non lingüísticos –palabras, significados, conceptos, sintaxes...–, de cada un das linguaxes ou sistemas de representación que se utilizan nas diferentes materias, para que se poida acceder a esta información por algunha delas ou pola combinación de varias.
  • Ensinaranse estes contidos de forma explícita e faranse visibles os seus compoñentes, regras e conexións: clarificarando o vocabulario e os símbolos, ensinando de forma explícita palabras chave, conectores, estruturas, palabras de transición, significado figurado de refráns, e utilizando representacións alternativas, como poden ser glosarios multimedia, gráficos, lendas, organizadores gráficos...

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA A COMPRENSIÓN:

  • Empregaranse estratexias que modelen o procesamento da información e o acceso á construción efectiva do coñecemento como son: a activación dos coñecementos previos para lograr unha aprendizaxe significativa, as achegas desde as estadas cognitivas ou a representación do coñecemento a través de mapas conceptuais.
  • Incorporaranse actividades que requiran que o alumnado active de forma explícita os coñecementos previos e identifiquen patróns, ideas principais e relacións entre os conceptos.
  • Incorporaranse actividades dirixidas expresamente a guiar o procesamento da información a través de estratexias que fagan visibles procedementos mediante accións de modelado e apoiando o ensino con recursos como os organizadores gráficos. 

PROPORCIONAR MÚLTIPLES FORMAS DE ACCIÓN E EXPRESIÓN

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA A ACCIÓNS:

  • Potenciarase a riqueza e variedade de propostas de traballo e as opcións para realizalas.
  • Farase unha selección de recursos que se utilizan con este fin e, de forma específica, as tecnoloxías de apoio, que favorecen a accesibilidade á información e os procesos de aprendizaxe do alumnado.

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA A EXPRESIÓN E A COMUNICACIÓN:

  • Adecuaranse os medios ás capacidades e necesidades do alumnado e ao tipo de aprendizaxe ou tarefa que haxa que realizar.
  • Brindaranse alternativas na forma de desenvolver as tarefas, nos recursos que se empregan como facilitadores ao alumnado, e ofeceranse varias formas de estadas, como poden ser a secuenciación ou a utilización de apoios graduados que se irán retirando a medida que se avanza ou consolida a aprendizaxe.

PROPORCIONAR OPCIÓNS PARA AS FUNCIÓNS EXECUTIVAS:

  • Facilitaranse apoios no desenvolvemento de actividades de baixo nivel, por exemplo, o uso de listas de control, de forma que teñan anotadas as tarefas que hai que realizar e liberen a memoria de traballo para poderse concentrar en desempeñar as tarefas en lugar de en lembralas.
  • Traballaranse de forma explícita estas habilidades e estratexias, proporcionando exemplos nos que recoñecer os procedementos; utilizando materiais para orientar a práctica con guías ou persoais para planificar; ensinando estratexias e facendo visibles os procesos para levalas a cabo mediante o uso de recursos como organizadores gráficos ou chamadas a «parar e pensar»; e creando situacións para poñelas en práctica de forma guiada mentres o alumnado gaña autonomía.
     

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)