O ALUMNADO DE 3º ESO DO IES MARTAGUISELA REFLEXIONOU SOBRE O SEXISMO LINGÜÍSTICO

Aproveitamos a exposición trimestral do alumnado de 3º de ESO para introducir contidos relacionados co sexismo lingüístico. No quinto tema da materia de Lingua Castelá e Literatura dedicado ao estudo das linguas peninsulares, así como á historia da lingua castelá, reservamos un apartado ao estudo do sexismo lingüístico para introducir este concepto e, ademais, poñer exemplos e reflexionar sobre posibles solucións que podemos aplicar nas nosas redaccións e, en xeral, no noso día a día.

Este contido foi exposto por alumnado de 3º A e 3º B, mentras que en 3ºC foi a profesora quen introduciu o tema e o alumnado participou coas súas aportacións. Partimos da guía de Intermón Oxfam contra o sexismo lingüístico (aquí) e centrámonos nos cinco bloques expostos na guía coas posibles solucións. Deixamos no seguinte cadro algúns exemplos:

Bloque

Exemplo de linguaxe sexista

Solucións non sexistas

1: Uso do masculino xenérico

“Os profesores puxeron deberes aos alumnos”

“O profesorado puxo deberes aos alumnos e ás alumnas”

2: Mulleres como apéndices dos homes.

“Os traballadores e as súas esposas”

“A plantilla e os seus acompañantes”

3: Tratamentos

“A señorita García”

“A señora García”

4: Profesións e cargos

“Raquel Martínez, avogado”

“Raquel Martínez, avogada”

5: Usos de profesións de forma despectiva

“Os médicos están no descanso”

“As limpadoras fixeron ben o seu traballo”

“Os médicos e as médicas están no descanso”

“O equipo de limpeza fizo moi ben o seu traballo”

Ademais de traballar cos exemplos presentes na guía reflexionamos sobre outros usos sexistas da linguaxe, como os duais aparentes (palabras cuxo significado cambia dependendo do sexo al que designen; non é o mesmo zorro que zorra, nin gobernante e gobernanta) e os substantivos que non teñen correspondencia para o outro sexo (como caballerosidade ou primeira dama). A partir dos exemplos anteriores e doutros, como a diferenza entre coñazo e cojonudo, decatámonos de que os termos femininos acostuman facer referencia a significados negativos, fronte aos masculinos que teñen connotacións positivas.

Deste modo, tratamos de facer que o noso alumnado fose consciente da importancia que ten o feito de escoller as palabras que empregamos con moito coidado, xa que a lingua en si non é sexista, senón que somos os/as falantes os/as que facemos un uso sexista da mesma.