UD 8. A GUERRA FRÍA. A DESCOLONIZACIÓN. CAPITALISMO E COMUNISMO

1. Introdución

Cartel unión británico-soviética 1941A alianza formada por EUA, o Reino Unido e a URSS derrotou aos fascismos europeos e ao expansionismo xaponés na Segunda Guerra Mundial, pero comezou a quebrar antes de que o conflito rematase. Xurdirá así a Guerra fría, un longo período de rivalidade que enfrontou a dous sistemas, o capitalismo e o comunismo, encabezados respectivamente polos Estados Unidos e pola Unión Soviética. Paralelamente, outra das consecuencias do final da Segunda Guerra Mundial será a descolonización, a raíz da cal aparecerá o denominado Terceiro Mundo como un dos escenarios clave da Guerra fría.

A Guerra fría caracterízase por ser moi intensa na política, economía e propaganda. Porén, non haberá un enfrontamento militar directo entre as dúas superpotencias. A carreira de armamento nuclear protagonizada polos EUA e a URSS implicaba que unha guerra directa sería devastadora para toda a humanidade. Aínda así, as dúas superpotencias usarán múltiples guerras e conflitos en terceiros países para marcar a súa área de influenza. A consecuencia será un ambiente de tensión mundial constante, con episodios nos que se chegou ao mesmo borde dun conflito nuclear.

A Guerra Fría rematará a partir de 1989 coa caída do Muro de Berlín e de 1991 co colapso da URSS tras unha longa e complexa crise interna. A bipolaridade que caracterizara as relacións internacionais desde 1945 remata e comeza á hexemonía dos Estados Unidos como potencia mundial.

NOTA INVESTIGA

• Algúns historiadores falan de "século curto" para definir o século XX. Investiga cal é a relación deste concepto coa Guerra Fría. Non esquezas anotar as fontes de información consultadas.