Saltar navegación.
Inicio
Instituto de educación secundaria

Carta Erasmus

D. Erasmus Policy Statement(Overall Strategy)

 

Please be aware that your Erasmus Policy Statement should reflect your intended involvement in Erasmus+. Should you wish to add additional activities in the future you will have to amend your Erasmus Policy Statement and inform your respective National Agency accordingly.

 

The Institution agrees to publish this overall strategy (all three parts of the Part D) on its website within one month after reception of the Erasmus Charter for Higher Education from the EACEA.

 

Please describe your institution's international (EU and non-EU) strategy. In your description please explain a) how you choose your partners, b) in which geographical area(s) and c) the most important objectives and target groups of your mobility activities (with regard to staff and students in first, second and third cycles, including study and training, and short cycles). If applicable, also explain how your institution participates in the development of double/multiple/joint degrees:

 

Original language[ ES ]

 

El IES Pedra da Auga dispone de una experiencia previa en la participación de programas financiados por la Unión Europea, tanto de movilidad como de desarrollo de innovación. Esto hace que estas actividades internacionales formen parte de la cultura del centro, y tanto estudiantes como docentes y/o personal educativo sea consciente de la posibilidad y cada vez más necesidad de la participación en este tipo de programas.

 

En relación a las actividades de movilidad internacional, este centro dispone de una experiencia previa en los ciclos medios que oferta el propio centro, en países como Francia, Reino Unido, Italia y Portugal. El IES Pedra da Auga está abierto a nuevas colaboraciones así como a ampliar su ámbito de trabajo a países de fuera de la Unión Europea.

 

Los socios serán seleccionados en función de una serie de aspectos considerados relevantes por parte del centro, tal y como se presenta a continuación:

 

  • Centros que oferten especialidades similares a las propias.

  • Destinos que se consideren beneficioso a nivel laboral / social para los posibles usuarios de las movilidades.

  • Países en los que los beneficiarios mejoren una lengua que les facilite el acceso al mercado laboral.

  • Preferencias de los beneficiarios, siempre que se cuente con una colaboración positiva por parte del país / centro socio.

  • Previos contactos con los socios, con el fin de facilitar el proceso y alcanzar una colaboración positiva.

 

Con respecto a los posibles usuarios de las becas de movilidad, estos serán docentes / personal / estudiantes que se encuentren relacionados con el Ciclo Superior de Administración y Finanzas que se imparte en el IES Pedra da Auga. Por medio de estas movilidades, se prevé que los usuarios alcancen los siguientes objetivos:

 

  • Ampliar las posibilidades de acceso al mercado laboral de los estudiantes beneficiarios de este tipo de ayudas. Este acceso laboral se convertirá en acceso a nivel europeo y/o internacional.

  • Mejora de las competencias lingüísticas de los beneficiarios, lo que favorecerá la ampliación de nuevos horizontes.

  • Mejora de las competencias profesionales, principalmente en relación a la familia profesional de Administración y Gestión.

  • Mejora de una serie de competencias y habilidades diversas por medio de la inmersión en un centro / país diferente al propio.

  • Fomento de las competencias interculturales de los beneficiarios del proyecto.

 

A nivel general, se prevé que por medio de estas actividades formativas tanto a nivel europeo como más allá de nuestras fronteras, se contribuya a la mejora de una serie de conocimientos y habilidades personales y profesionales de cada uno de los participantes, tanto de envío como de recepción.

 

La transferencia de buenas prácticas y el aumento de la competitividad en el sector es otro aspecto positivo a tener en cuenta a través del desarrollo de posibles nuevos proyectos.

 

Translation language [ EN ]

 

The IES Pedra da Auga has previous experience in participation of programs funded by the European Union, both mobility and innovation development. This makes these international activities part of the culture of the center, and both students and teachers and / or educational staff are aware of the possibility and increasing need for participation in this type of programs.

 

In relation to international mobility activities, this center has previous experience in the mid-cycle offered by the center itself, in countries such as France, United Kingdom, Italy and Portugal. The IES Pedra da Auga is open to new collaborations as well as expanding its scope of work to countries outside the European Union.

 

The partners will be selected based on series of aspects considered relevant by the center, as presented below:

 

  • Centers that offer specialties similar to their own.

  • Destinations considered being beneficial to labor / social level for potential users of mobilities.

  • Countries where beneficiaries improve a language that facilitates access to the labor market.

  • Preferences of the beneficiaries, always with a positive collaboration from the partner country / center.

  • Previous contacts with partners, in order to facilitate the process and achieve positive collaboration.

 

With regard to potential users of mobility grants, these will be teachers / staff / students who are related to the Higher Cycle (Short Cylcle) of Administration and Finance which is given at the IES Pedra da Auga. Throughout these mobilities, users are expected to achieve the following objectives:

 

  • Expand possibilities of access to the labor market of students receiving this type of grant. This access will become an access to European and / or international level.

  • Improvement of the language skills of the beneficiaries, which will favor the expansion of new horizons.

  • Improvement of professional skills, mainly in relation to the professional family “Administration and Management”.

  • Improvement of series of competences and abilities by means of the immersion in a center / country different from the own one.

  • Promotion of the intercultural competences of the beneficiaries of the project.

 

In general, it is envisaged that these training activities, both at European level and beyond our borders, will contribute to the improvement of a range of personal and professional knowledge and skills of each of the participants, both sending and hosting.

 

The transfer of good practices and increased competitiveness in the sector is another positive aspect to take into account through development of possible new projects.

 

Please describe your institution's strategy for the organisation and implementation of international (EU and non-EU) cooperation projects within the framework of the Erasmus+ Programme. Ifnotapplicable, pleaseexplain:

 

Original language[ ES ]

 

El IES Pedra da Auga ha participado en programas europeos relacionados con la formación, lo que aporta una cultura internacional y colaborativa al centro. En relación a este tipo de proyectos, este centro está interesado en ampliar horizontes y seguir participando en proyectos de movilidad de Educación Superior, así como en Proyectos de Asociaciones Estratégicas dentro del área de Administración y Gestión, formación profesional o educación a nivel general.

 

Con respecto a la organización del centro, para el desarrollo y la puesta en práctica de este tipo de programas se cuenta con la colaboración de la figura del coordinador Erasmus que el centro ha seleccionado. Además, se contará con el apoyo de algunos docentes y con el equipo directivo del centro, que servirá de apoyo en todo momento para la organización de estos proyectos.

 

La estrategia internacional de ejecución de estos programas (EU y no EU) se centra en dos fases iniciales:

 

  • En un primer lugar, la fase de presentación de este tipo de proyectos se centrará en diversos aspectos como la búsqueda y el contacto con los socios, la preparación del proyecto, la selección de los países con los que colaborar, y principalmente la búsqueda de necesidades e intereses del centro, siempre de acuerdo con las prioridades europeas.

  • En segundo lugar, a la hora de la ejecución del programa (una vez aprobado), el coordinador, en colaboración con otros profesores del centro comenzarán a trabajar en el desarrollo del proyecto / productos / actividades. Esta fase siempre seguirá unos criterios de calidad adecuados con el fin de cumplir los objetivos previstos adaptados a las necesidades reales. Además se contará con una evaluación general del proyecto así como con una difusión amplia del mismo, aspecto muy relevante a tener en cuenta independientemente de la actividad desarrollada (movilidad / desarrollo de innovación).

  • Una vez haya concluido la vida del proyecto, es necesario que el coordinador en conjunto con el resto de los socios elaboren una memoria / informe final justificativo tanto en lo referente a contenido / actividades como a nivel financiero.

 

Translation language [ EN ]

 

IES Pedra da Auga has participated in European programs related to training, which brings international and collaborative culture to the centre. In relation to this type of projects, this centre is interested in broadening horizons and continuing to participate in higher education mobility projects, as well as in projects of Strategic Partnerships within the area of ​​Administration and Management, vocational training and general education.

 

With regard to the organization of the centre, the development and implementation of this type of program is supported by the figure of the Erasmus coordinator selected by the organization. In addition, it will count on the support of some teachers and management team, which will support organization of these projects.

 

The international strategy for implementing these programs (EU and non-EU) focuses on two initial phases:

 

  • Firstly, the presentation phase of this type of project will focus on various aspects such as search and contact with partners, preparation of the project, and selection of countries for collaboration, and mainly search for needs and interests relevant for the school, always in accordance with European priorities.

  • Secondly, at the time of implementation of the program (once approved), the coordinator, in collaboration with other teachers, will begin to work on the development of the project / products / activities. This phase will always follow adequate quality criteria in order to meet the expected objectives adapted to the real needs. In addition, there will be a general evaluation of the project as well as a wide dissemination of it, a very relevant aspect to take into account independently of the activity developed (mobility / innovation development).

  • Once the project has ended, it is necessary for the coordinator, together with the rest of the partners, to prepare a final report / report justifying both content / activities and finances.

 

Please explain the expected impact of your participation in the Erasmus+ Programme on the modernisation of your institution.

 

Please refer to each of the 5 priorities of the Agenda for the Modernisation of Europe's higher education system and explain the policy objectives you intend to pursue:

 

Original language[ ES ]

 

El impacto que el IES Pedra da Auga prevé alcanzar con la participación en los Programas Eramus+ se ve reflejado en las 5 prioridades de la Agenda de Modernización e Internacionalización, tal y como se explica a continuación:

 

  • Incrementar los niveles de logro para proporcionar a Europa los graduados e investigadores que necesita: por medio de esta prioridad se pretende contribuir a cumplir las necesidades de la Unión Europea. Partiendo de la situación en la que nos encontramos surge la necesidad de fomentar y mejorar la formación de los jóvenes, adaptando a este colectivo a los nuevos mercados. Mediante estas movilidades se crearán profesionales más preparados y adaptados a la realidad actual.

  • Mejorar la calidad y la importancia de la educación superior: estos proyectos de movilidad aportarán un valor añadido más allá de la formación formal, mejorando la calidad de esta educación.

  • Reforzar la calidad a través de la movilidad y cooperación transfronteriza: la colaboración con países de la Unión Europea y de fuera de ella contribuirá a la mejora de la calidad de la educación en la escuela. Por medio de estos proyectos se llevará a cabo un intercambio y una participación activa en buenas prácticas de otros centros, así como en la formación de los propios alumnos. Esta visión de otras realidades servirá para adaptar y mejorar la propia a la situación actual de la educación y de la sociedad en general.

  • Hacer funcionar el triángulo del conocimiento: vincular la educación superior, la investigación y las empresas a la excelencia y al desarrollo regional. Los proyectos de cooperación fomentan la innovación y la investigación en nuevos ámbitos o en ámbitos ya existentes, siempre relacionados con la educación superior. Por otro lado, las movilidades están vinculadas con el mundo empresarial en dos aspectos: por un lado los beneficiaros pueden llevar a cabo sus actividades dentro de una empresa, y al mismo tiempo estas organizaciones empresariales se verán beneficiadas de profesionales más preparados gracias a la mejora de la calidad de la educación.

  • Mejorar la gestión y la financiación: la puesta en práctica de estos programas pondrá en contacto organizaciones educativas de diferentes ámbitos, áreas geográficas y culturas diversas, aportándonos una nueva visión en cuestiones de financiación y gestión.

 

 

 

Translation language [ EN ]

 

The impact that IES Pedra da Auga plans to achieve with participation in the Eramus + Programs is reflected in 5 priorities of the Agenda for the Modernisation of Europe's higher education system, as explained below:

 

- Increasing attainment to provide the graduates and researchers that Europe needs: this priority is intended to meet the needs of the European Union. Starting from the situation in which we are, there is a need to promote and improve the training of young people, adapting this group to the new markets. Through these mobilities, professionals will be created that are more prepared and adapted to the current needs.

 

- Improving the quality and relevance of higher education: these mobility projects will bring added value beyond formal training, improving the quality of this education.

 

- Strengthening quality through mobility and cross-border co-operation: collaboration with and within the European Union will contribute to improving the quality of education in schools. Through these projects an exchange and an active participation in good practices of other organizations will be carried out, as well as training of the students. This vision of other realities will serve to adapt and improve one´s capacities to the current situation of education and society in general.

 

- Making the knowledge triangle work: Linking higher education, research and business for excellence and regional development. Cooperation projects encourage innovation and research in new fields or in existing fields, always related to higher education. On the other hand, the mobilities are linked to the business world in two aspects: beneficiaries can carry out their activities within a company, and at the same time these business organizations will benefit from more trained professionals thanks to the improvement of the quality of education.

 

- Improving governance and funding: the implementation of these programs will bring together educational organizations from different fields, geographic areas and different cultures, bringing us a new vision in financing and management issues.

 

AdxuntoTamaño
IESPedraAuga_Erasmus Policy.pdf79.07 KB